Terug dag 1 en 2

29 mei 2019 - Hendaye, Frankrijk

Maandag:

Om 10.00vertrokken uit Santiago. Aankomst Hendaye 21.25 uur.

Belachelijke prijs taxi fan station naar pension, € 12.= voor 5 minuten rijden.

Ben gaan lopen, half uur up-hill..pfff

Aankomst 22.25 uur..douchen en tukken..

Dinsdag

6.45 uur op en lopen naar station, trein vertrekt 07.19 uur..Staking OV in Nederland...kijken hoever ik kom.

Blijkt dat ik niet verder dan Parijs kom, dus een middagje Parijs erbij pakken, morgen nieuwe kansen...

Bij aankomst op Gare du Nord blijkt dat er ook niet canuit hey buitenland treinen richting Nederland rijden.  Dat wordt dus een dagje verplicht Parijs doorbrengen, het kan erger, toch..

Via De Franse Spoorwegen kan ik bij een prima hotel terecht, zes minuten van het station. Ik heb maar een paar uur doorgebracht in Parijs maar wat mij bij blijft is de enorme chaotische verkeerssituatie; alles loopt, fiets, rolt, stept en rijdt door elkaar, het lijkt op een continu verkeersinfarct. Overal zie je mensen op electrische fietsen en stepjes sjezen, verkeerslichten bestaan niet, continue files, zieken- en brandweerauto's moeten in de files noodgedwongen aansluiten, het verkeer kan gewoonweg niet uitwijken.....de smog wordt een probleem, je ziet mensen met mondkappen op de fiets of step rondrijden. Kortom, chaos qua verkeer maar imposant wat betreft de gebouwen, architectuur en beleving.

Terug in Nederland mag ik blij zijn dat ik de Camino hebben kunnen lopen.

Het zit erop, nagenieten met de plm 750 foto's, het herlezen van aantekeningen en de blogs, het contact houden met enkele mede wandelaars....het was een zware maar mooie belevenis.

Bij thuiskomst wens ik iedereen zo'n welkom als ik mocht ontvangen, versierde woonkamer met ballonnen, slingers en......een gevulde koelkast.

Dank voor jullie support en aandacht.