Astorga, Cruz de Ferro

8 mei 2019 - El Ganso, Spanje

De 6e mei rond het middaguur  aangekomen in Astorga, een stad met plm 12.000 in de provincie Léon.

De stad is bekend om zijn enorme kathedraal, daarnaast zijn et nog tal van andere bezienswaardigheden zoals het bisschoppelijk paleis en een chocolade- museum dat al decennia lang in deze omgeving wordt geproduceerd. Ik besluit om de volgende dag de ochtend te gebruiken om het paleis van de bisschop te bekijken, zeer indrukwekkend.....

De 7e s'middags naar El Ganso gelopen en saar overnacht, leuke terug ik ofwel herberg waar plaats is voor plm 20 m/v, veelal stapelbedden.

Woensdag de 8e een schitterende wandeling gemaakt door het Cantrabisch middelgebergte richting El Acebo de San Miguel, een stijging van 1100 naar 1498 en daarna richting El Acebo op 1198 mtr. Het waaide ontzettend maar de natuur is prachtig.

Stilgestaan bij het Cruz de Ferro, voor pelgrims vaak een emotioneel moment.

Op Cruz de Ferro staat, zoals de naam zegt, een ijzeren kruis op een lange paal met heel veel stenen er omheen gelegd en gestapeld door pelgrims op de Camino Francès. Wie de eerste steen heeft gelegd is niet bekend en ook naar de reden waarom iemand dit heeft gedaan is het gissen. Zeker is wel dat elke passerende pelgrim zijn steentje aan de berg stenen bijdraagt, waarmee hij een eeuwenlang bestaand ritueel in stand houdt. De door hem of haar achtergelaten steen of kei is symbool voor in het verleden gedane zonden of een zorg waarmee hij of zij al lang rondloopt. De pelgrim neemt deze steen – als het even kan – mee van huis. Met het achterlaten ervan maakt hij of zij zich vrij van het probleem.

Met een aantal mede wandelaars staan we, voorzover mogelijk, stil bij ieders "steen of steentje" dat wordt achtergelaten. Een gedenkwaardige, emotionele, dag.

1. Eveline:
    8 mei 2019
    Wat een mooi avontuur. Heel gaaf dat je zoveel bijzondere plaatsen tegen komt. Een reis met een meerdere betekenissen. Houd je taai dxxzs
  2. Nicole:
    😇😇
  3. Marianne:
    8 mei 2019
    Wat een mooi ritueel bij Cruz de Ferro!
  4. Paula:
    9 mei 2019
    Wat een prachtig ritueel. Je bent al een heel eind gevorderd op je pelgrimstocht. Respect
  5. Sieta:
    9 mei 2019
    Daar sta je dan voor de tweede keer. Wat laat je achter en wat neem je mee. Voor iedere pelgrim een mooi moment om bij stil te staan. Ik mis de staalblauwe lucht...
  6. Fien Minis:
    Mooie ervaringen Martin!