9 mei

10 mei 2019 - Camponaraya, Spanje

Vandaag vanuit El Acebo afgedaald richting Ponferrada, de laatste grotere plaats op de route naar Santiago de Compostella. In Romeinse tijden werd in de nabijheid van Ponferrada goud gewonnen. In de middeleeuwen was Ponferrada korte tijd het Spaanse hoofdkwartier van de Tempeliers, die een groot kasteel in de plaats bezaten.

Met een paar wandelaars die je steeds weer op de route tegenkomt besluiten we samen ergens te lunchen, genoeg keuze in de stad. Het is een leuke groep m/v qua samenstelling, landen als België, Korea, Australië, Duitsland en de USA zijn vertegenwoordigd.

Het is een zware afdaling van meer dan 500 mtr, ik voel mijn beenspieren op 150% aangespannen, afdalen op gladden rotsblokken of grind is niet echt fijn...we overleven het....Al met al hebben we er ook 23km opzetten en overnachten we in Camponaraya.

Vandaag naar Trabedelo gelopen, een wandeling van een kleine 25 km.

Tijdens de wandeling stilgestaan bij het tragisch overlijden, enkele jaren geleden, van een Amersfoortse politicus, van oorsprong uit deze regio.

Volgens het routeboek is de wandeling van vandaag een vlakke "etappe" maar dat blijkt wel vaker een rekbaar begrip...forse klimmetjes en afdalingen. Tegen drie uur komen we aan in Trabedelo.

1. Hans:
    10 mei 2019
    De eindstreep is in zicht 😎
  2. Vera:
    10 mei 2019
    Je gaat als een speer!! Xx
  3. Fatma:
    10 mei 2019
    Echt zeer bijzonder om je verhalen weer te lezen!!
  4. Nicole:
    10 mei 2019
    Vakantie herinneringen, maar dan in Frankrijk. De mooie dorpen en vergezichten. Mooie tocht
  5. Sieta:
    10 mei 2019
    Vandaag 6 jaar geleden vertrokken wij met de trein naar startpunt Tours Frankrijk voor onze pelgrimstocht met de fiets
  6. Eveline:
    10 mei 2019
    Fijn dat je met andere pelgrims kunt optrekken en ervaringen kunt delen. Hele mooie plaatjes. Held💪🏻♥️
  7. Ria:
    11 mei 2019
    Martin wat moet dit ongelooflijk bijzonder zijn..... Super dat je dit kunt doen!!
  8. Heinz en anneke:
    11 mei 2019
    geniet van de wereld om je heen zo puur natuur.
  9. Gijs:
    Mooi verslag Martin!!
  10. Dave:
    11 mei 2019
    Leuk om te lezen en mooie foto's.
  11. Marianne:
    11 mei 2019
    Wat een prachtige afwisselende tocht loop je toch.
    Leuk om met mede wandelaars op te trekken en hun verhalen te horen.
    Weer mooie foto's van je route en blijf genieten.