Santiago en door naar Fisterra

20 mei 2019 - Castelo, Spanje

De zaterdagmiddag/avond en zondag in Santiago doorgebracht. Volgens mij is het één van de weinige steden waar je per km2 zoveel nationaliteiten tegenkomt, je hoort gewoonweg geen Spaans. Het blijft bijzonder om de geschiedenis van de Camino in een  museum tentoon gesteld te zien. Vanaf de 9e eeuw wordt Santiago door  pelgrims bezocht. In een museum is een tentoonstelling door de tijd heen te zien; ik durf mij, in vergelijking met de pelgrims van honderden jaren geleden geen pelgrim noemen; wat hebben zij moeten afzien..

Op zondag de zogenaamde pelgrimsmis bijgewoond, deze wordt Iedere dag om twaalf uur gehouden waarbij de pelgrims een zegen ontvangen.

Maandagmorgen richting station gelopen om te informeren hoe ik vanuit Santiago richting Nederland met de trein kan komen.

Ik kies voor de trein om langzaam weer te kunnen deelnemen aan het reguliere leventje. Met KLM ben ik er met tweeëneenhalf uur, dat is me te snel...rustig het landschap voorbij zien gaan en terugkomen in de "normale" wereld/tijd...prima met de trein😉

Ik ga maandamorgen de 27e naar Hendaye, aan de Spaans/Franse grens, dinsdag vanuit Hendaye via Parijs naar Amersfoort waar ik in de avond zal aankomen....

Eerst nog naar Fisterre..de eerste 20 km zit er op...

1. Ria:
    20 mei 2019
    Top Martin!! Wat een ervaringen allemaal. Ik snap dat je niet zo maar de gewone wereld in wilt en kunt stappen! Geniet er nog even van 👍
  2. Marjan:
    Nog even lekker genieten Martin!
  3. Vera:
    20 mei 2019
    Super gedaan alles! En slow pace weer terug, goeie keuze :-).
  4. Heinz en anneke:
    Gefeliciteerd Martin met dit sukses vanuit antiek Griekenland,Olympia,Delphi en de berg Akropolis.Goede reis naar Amersfoort
  5. Marianne:
    20 mei 2019
    Geniet nog even van je ervaringen als pelgrim.
    Zal best wennen zijn om binnenkort weer in het hectische leven te stappen.
  6. Paula:
    21 mei 2019
    Lijkt me heel erg goed om met de trein terug te reizen en rustig in te voeren in Nederland. Heb ik ook gedaan ooit en het is prima bevallen