20 mei

20 mei 2013 - Toulon, Frankrijk

Maandag, 20 mei

Prima ontbijt in de refugio, om 9:00 uur met strak blauwe hemel vertrokken. Na tien minuten direct een steile klim van 9% over een lengte van twee kilometer, de rest van de ochtend wisselt dit af met minder en meer steiler klimwerk. Rond half twaalf tijd voor onze eerste shot. Daarna door naar St Jean Pied de Port (verder SJDP)

Langzaam maar zeker slaat het weer om, helaas de regenkleding maat weer aan. Rond 15:00 uur komen we aan in SJDP.
We vinden vrij snel onderdak en een betaalbaar restaurant voor een shot.
Daarna het stadje in, dit staat bol van het toerisme, alles draait om de Camimo.
Niet zo vreemd, vanaf SJDP is dit het Spaanse startpunt naar Santiago, ruim 800 km.

Na veel wikken en wegen nemen we het besluit vanaf SJDP naar Pamplona te fietsen, ongeveer 45 km, zeer steile stukken. Eerst naar een locale fietsenmaker om o.a de remmen te laten controleren. Hij is vandaag gesloten, we kunnen dus pas morgen e.e.a afhandelen, tisnietanders, veiligheid voor alles, toch?

We verwachten tegen 10:00 op weg te kunnen zijn. Vanuit Pamplona zullen we een stuk met de trein verder gaan, dit omdat praktisch gezien de tijd ontbreekt om de afstand op de fiets te kunnen overbruggen.
Voordeel is dat we de resterende afstand rustig kunnen doen zonder tijdsdruk. Santiago willen we in ieder geval zien, dus moeten we nog minimaal 200 km's fietsen voor ons "Spaans pelgrims-getuigschrift".
We zien morgen wel. Om plm 19:00 uur "pelgrimsdiner" genoten, kip met pasta, crepe en voldoende wijn.

Daarna nog een mis bezocht waar pelgrims afzonderlijk een zegen ontvangen, toch wel een speciale ervaring.

Route:Uhart Mix, Lacarre, SJDP.
Afgelegde km's: 25

1. Sieta:
    20 mei 2013
    Ik ben zo blij met mijn maatje Mart!!
  2. Arjan van Garderen:
    21 mei 2013
    Miquel Indurain (meer malig winnaar Le Tour) woont in Pamplona. Pas je op voor de stieren, die willen nog wel eens los lopen op straat.
    Jullie zijn goed bezig!
  3. Ivo:
    25 mei 2013
    Hoi Sieta en Mart,
    Bij wie hebben jullie gestempeld in St Jean Pied de Port (verder SJDP)? Zit daar nog steeds die bekende mevrouw? We zullen je morgen missen op het Voetstappenpad (verder VP). In Pamplona stieren in de straat zien rennen? Zet hem op! Ivo